.
APOLOGIA for MASOCHISM
(ETHICS in the light of REINCARNATION)
10.5. The TRAPDOOR from HELL
и
If one brings a harm to another in his thoughts, words or affairs, he does a harm to the God (Леви [ 155 ]). Let's add: and to himself.
Innocents will suffer, while evildoers wield authority; but woe is them who force to suffer innocents [ 155 ].
A evildoer is worthy of pity. Making an evil, he has already prepared a punishment for himself in that very form of harm what he has caused to another (by S. Grof). Therefore actions, even necessary (or compelled), in order to suppress, reduce a harm can (and should) be made without rage, but with regret, with sympathy.
But even this is only a compromise, is a half measure. The cardinal decision of the conflict is to forgive. To forgive! This is just prompted by results of S.Grof's experiments. Direct experience of roles of each of participants of a conflict allows to understand them, and to forgive in the upshot. A true attribute of Christian virtues is humility; without it - all our lacks remain at us, and our pride hides them only from our associates and not frequently from ourselves [ 64 ]. And more: Practice of good is incomparably more effective than struggle against a sin [Confessor Alexander (Ельчанинов)].
To agree in principle with all this is much easier, than to put into an own practice. A philosophy triumphs over difficulties of the past and of the future, but difficulties of the present triumph over the philosophy [ 64 ]. But nevertheless: it is possible to find more pleasures in giving a pleasure to another, than from receiving it. A mother gives the best to her child, and only then, the remains – to herself.
This principle position of a person of firm character and constant honesty, this idea of the priority of pure conscience above direct benefit, this concept of the reasonable egoism is almost one and a half century old [ 135a, XVII ]. A society, in which everyone (a majority, if not everyone) would relate to the rests motherly, would become communistic one - irrespective of a level of its economy.
That, which is not accessible to a society as a whole, is accessible to everyone individually. Acting honestly (keeping pure own conscience), clearing, brightening himself spiritually, ethically, a person on the same way, "automatically" liquidates surrounding harm, disarming it, not giving a fulcrum to it.
Occultism marks, that a spirit, an element of metaphysicum, being embodied in physicum, confirming itself, revealing itself in powerful and steady concentration, captivates itself in them. The return process, the conscious liberation of Spirit from Flesh, its return to its primary source (yoga is joining Lord), can be interpreted as the sense and reason of terrestrial existence of mankind, which is not trivial at all.
So, Lev Tolstoy/ Л.Н. Толстой at rather mature age, being in the sixth ten years old, after long and painful searches, ascertained, despite of full living well-being at that time: nonsense of a life is the sole doubtless knowledge accessible to a person ( (quoted by [ 35 ]).
Казалось бы, обо всём этом излишне говорить, когда уже существуют такие книги вечной мудрости, как индийская Бхагаватгита [ 132 ], китайская Ицзин [ 146 ], европейские Изумрудные Скрижали, Пятикнижие и Евангелия – перечисление известных источников может занять не одну страницу. Однако, эта медаль имеет реверс, и не один.
Во-первых, само это многообразие, сама множественность изложений единой мудрости, столь же единой, как един и Бог – её первоисточник, сам факт, что каждая цивилизация создавала и создала свои к ней подходы, говорит, что она неисчерпаема и что всё новые и новые подходы к ней могут оказаться не менее плодотворны.
Во-вторых, вся эта мудрость остаётся вне поля зрения САН, и, как результат, остаётся по преимуществу не востребованной обществом.
В-третьих, ориентация на альтруизм актуальна не только в плане принципиальном, но и в практическом. Она подсказывает единственный, хотя и очень трудный, путь к выходу из конфликтов различного масштаба – от мелких, межличностных до глобальных, типа противостояний палестино-израильского, кашмирского, чеченского.
Практиковать альтруизм гораздо труднее, чем придти в выводу о том, что это целесообразно, что именно это подсказывает здравый смысл. Здравый смысл часто не господствует в поведении человека. Этой проблеме посвящены главы 14 и 17.
Путь к альтруизму, подавление в себе животного начала посредством культивирования человеческого, нелёгок. Особенно – в недоброжелательной среде ("трудно быть хорошим среди плохих"). Но есть ряд проверенных рецептов облегчения этого пути. Например, найти того, кому ещё труднее – и попытаться ему помочь. В частности – постараться помочь больному стать здоровым. Конкретике такой помощи посвящена вся часть III.
Быть альтруистом – вовсе не значит уступать всем дорогу, плестись в хвосте. Напротив. Именно и только помогая другим, индивид (как персона, так и сообщество) достойно/заслуженно занимает лидерские позиции – человек в обществе, страна в сообществе (этому посвящён следующий раздел). Именно лидеру есть что предложить другим в качестве своей помощи.
На ментальном уровне Бытия государство, общество являются целостностью и единством, являются персоной. Поэтому к государству в отношении его политики – внутренней и внешней – могут быть применены те же критерии морально-этических оценок, как к поведению отдельного человека.
и