|
|
FUNDAMENTAL PSYCHOLOGY ( FP )
Part IV
A chance to keep Russia as Russian
Chapter 17.
FP against NARCOMANIAE a a a a a a a a a a a a
17.4. ADDITIONAL SUBSTANTIATIONS a a a
17.4.02. PEDAGOGICAL aspect
и
Concerning problems of narcomaniae, pedagogics has two tasks
• to not admit transformation of a normal person into an addict (prophylaxis), and
• to return an addict to his normal state (rehabilitation).
But first of all it is necessary to note:
• a teenager cannot be accustomed to do without dirty obscene language, by offering him to learn forbidden words,
•• he needs to be SHOWN by own personal EXAMPLE of the pure literary and everyday speech advantages;
• a teenager cannot be accustom to do without drugs, telling him about drugs using and about consequences of the use,
•• it needs TO be SHOWN by own personal EXAMPLE of a life without drugs using advantages.
A pedagogue telling to his pupils about harm of drugs is a nonsense.
Especially, if this pedagogue smokes himself.
Such a pedagogue differs unlikely from the tempter and provoker Bluebeard .
The problem of rehabilitation breaks up into the two:
• the psychological one, which is helping to an addict who WISHES to be released from the narcotic dependence, to receive this freedom; the present resource is just devoted appreciably to decision of this parts of rehabilitation problem by means of psi-technique abilities,
• the properly pedagogical, which is helping to addict to UNDERSTAND, what does he WANTS, which almost coincides with a prophylaxis problem - to realize own feelings and thoughts, to form priorities of purposes and aims, to be defined with own desires, to become stronger in own intentions, to not change them as gloves. If this problem is solved, psi-technique will make the rest. But if this problem is not solved, so one may sympathize not so much to an addict but more to his relatives. A person with dividing thoughts is not firm in any his ways (Иак, 1,8).
On PROPHYLAXIS problem
A drug-dependent patient has quite often perverted notion about his problem. A full refusal from his drug seems to him the restriction of his free choice, as his inferiority. Why so: I mustn't smoke while others may do it?!
It must be being explained.
1. That one has really free choice who can equally easily both to drink (or to prick, to light) and to refrain from it. For example, it is one who has never try yet to drink (or to prick, to light). He is just who can easy choose - "without nerves", so as his "common sense" advises.
A bearer of a dependence is deprived of such free choice. To refuse is much more difficult to him than to use. His real problem is not whether he restrict his freedom but to return his choice freedom.
The psi-technique can return this freedom. A special point is that if to choose using (instead of abstention) after the freedom return, the freedom can be again lost – a new dependence can arise.
2. Not any refusal is caused by PROHIBITION. If you see a dirty pool or heap on your way, you try to refuse getting dirty, meantime you may by RIGHT not do it.
It would seem, it is difficult to search a young mouse who actively searches an ability to meet a cat. And, it would seem, only unintentionally one can fall into a narcotic precipice. So not it is! In Internet conferences, for example, there are questions of type "From what can I begin? I'd like to try very much..." . . He, who craves for such adventures, should know a joke about the wise А. He was asked: "Tell us dear A., can you get into a bottle?" but he answered with a question: "But how shall I climb therefrom out?" He should be advised:
Follow the example of this А.: reserve at first in a reliable place $500÷5000 from that money which you are going to spend for drugs, in order to pay in the further for climbing from a narcotic bottle.
К проблеме правильного выбора поведения относится и то, что некоторые медики утверждают, будто заядлому курильщику бросать курить сразу, резко – вредно, опасно. Это полуправда, которая не лучше, чем заведомая ложь. Это может стать правдой, лишь если вред от воздержания больше, чем вред от употребления. А кроме того, утверждать эту полуправду могут только те медики, которые не знают ещё о возможностях пси-техники, которые возможно, даже не слышали о ней, что не удивительно: пси-техника молода, а Минздрав её активно игнорирует.
Вред может происходить не от самого воздержания, а только от дискомфорта, им вызванного. Но пси-техника избавляет от дискомфорта, и, следовательно от вреда, от опасности, от риска.
Подросток приходит к тяжелому наркотику, вернее – проваливается в наркотическую пропасть, не вдруг и сразу, а как бы спускается в нее по ступеням, известным специалистам:
табак ® алкоголь ® конопля ® опий (кока, синтетика). |
Чем ближе к пропасти, тем труднее возврат (самостоятельный возврат).
Считается, что "легкие" наркотики, препараты марихуаны (индийской конопли) не вызывают привыкания, зависимости. Если даже это и так, необходимо иметь в виду, что всего лишь 20% (не более!) потребителей "легких" наркотиков не переходит в дальнейшем на употребление "тяжелых".
Поэтому: чтобы профилактика была эффективна, она должна быть ранней, должна быть направлена против табака, курения – против опускания на первую ступень.
Предвидеть, появится ли наркотическая зависимость у какого-то конкретного человека, мы не умеем. Сегодня, по крайней мере. Но мы точно знаем, что она может возникнуть после любого очередного употребления наркотика, и даже (есть примеры) после самого первого. Справедливо это и для табака. Поэтому важно исключить курение изначально,
исключить
даже пробу, первое в жизни закуривание.
Более ста лет назад умный человек говорил:
Если воздержание от вина – незначительная жертва, принесите ее ради других, если же это большая жертва, принесите ее ради самого себя.
Сегодня, в условиях эпидемии ПОДРОСТКОВОЙ и ДЕТСКОЙ наркомании (с одной стороны), и возможности пси-технической помощи (с другой), приходится этот призыв инвертировать (вывернуть наизнанку):
если воздержание от табака – большая жертва для вас, пси-техника поможет вам превратить ее в небольшую, высвободив вас из никотинового рабства;
если же это незначительная жертва, принесите ее ради других, ради своих детей, ради чужих детей.
Особенно, если Вы педагог, если Вы медик.
Чем меньше Вы (лично Вы) будете подавать им дурной пример, тем меньше изломанных судеб будет через несколько лет.
и
|
|
|
|